Dzień dobry! --- Guten Tag!
Chcąc z jednej strony przystosować poznański MPK do potrzeb 21w. to z drugiej strony MPK stolicy Wielkopolski dba także o zachowanie tradycji wszystkich tramwajów, które kiedyś po tamtej sieci jeździły. Należą do nich także tramwaje zarówno niemieckiego DÜWAG jak i holenderskiego typu Beijnes3D. Te ostatnie obsługiwały rozkładowe przejazdy do roku 2011, a przynajmniej jeden egzemplarz (tak samo jak w przypadku wagonów DÜWAG) zostanie zachowany dla przyszłych pokoleń. Ponad to Poznań planuje regularną wymianę historycznych tramwajów z jego krakowskim odpowiednikiem. Tak poinformował prezes poznańskiego MPK Krzysztof Dostatni, jakiego nawet miałem przyjemność poznać osobiście.
Późnym latem minionego roku wyjechał po naprawie głównej także tramwaj produkcji KSW Heidelberg, który podczas niemieckiej okupacji do Poznania trafił w 1944r. Po wojnie z powodu braku sprawnych tramwajów w dalszym ciągu owszem był eksploatowany i uczestniczył w powstaniu, jakie miało miejsce w Poznaniu w 1956r. Zresztą technicznie powojenne wagony typu N oraz ND polskiej już produkcji konsekwentnie nawiązują do rysunków technicznych wagonów KSW. Przedstawiony tutaj pojazd KSW obsługiwać w przyszłości ma linię turystyczną 0.
Im Bestreben, einerseits den MPK der Hauptstadt Großpolens an die Bedürfnisse des 21. Jh. anzupassen, achtet man dort gleichzeitig auf den Erhalt aller historischen Straßenbahnen, welche im Laufe der Jahre über das dortige Netz fuhren. Zu diesen Straßenbahnfahrzeugen gehören sowohl die DÜWAG-Wagen als auch die Fahrzeuge aus niederländischer Produktion Beijnes3D. Letztere waren planmäßig bis 2011 im Einsatz; zumindest ein Exemplar wird (genau wie im Falle der DÜWAG-Wagen) museal der Nachwelt erhalten bleiben. Darüberhinaus plant der MPK Poznań einen regelmäßigen Austausch historischer Straßenbahnen mit dem MPK Kraków. So informierte unlängst der Geschäftführer des MPK Poznań Krzysztof Dostatni, mit dem ich persönlich auch schon einmal das Vergnügen hatte.
Im Spätsommer vergangenen Jahres wurde die HU an einem original KSW-Wagen beendet, der während der deutschen Besatzung im Jahr 1944 nach Poznań gelangte. Dieser Wagen wurde bei der Firma Fuchs in Heidelberg gebaut und stand in den Nachkriegsjahren wegen akuten Fahrzeugmangels weiterhin im Einsatz. So war dieses Fahrzeug auch am bekannten Aufstand in Poznań im Jahre 1956 beteiligt. Im Übrigen lehnen sich die Straßenbahnwagen der Serie N sowie ND polnischer Produktion sehr eng an die technischen Zeichnungen des KSW-Wagens an. Der hier vorgestellte Wagen wird auf der Touristenlinie 0 zum Einsatz gelangen.
https://www.transport-publiczny.pl/wiado...76548.html
https://www.transport-publiczny.pl/wiado...75355.html
Freundliche Grüße --- Pozdrawiam
Tendrzak Wratislaviensis